HUMANITAARISEN AVUSTUSKUORMAN TOIMITUS UKRAINAAN ”TULLAUS VAI EI TULLAUSTA”



Yli 3-vuotta sitten (2020) Asaria ry toimitti ensimmäiset humanitaarisen avun lähetykset Romanian kautta Ukrainaan. Meidän kuljetus sekä tullaus oli Suomesta Romaniaan ja lähetykset Romaniasta eteenpäin hoiti Romaniassa oleva avustusjärjestö.

Kun Venäjä käynnisti hyökkäyssodan Ukrainaan, niin olemme toimittaneet monia lähetyksiä suoraan Ukrainaan ja meille on tarjottu monesti ilmaisia humanitaarisen avun kuljetuksia pakettiautoilla Suomesta viejän omiin kohteisiin Ukrainassa. Nämä kuljettajat ovat olleet joko Moldovasta tai Ukrainasta.

Huomioitavaa, että näissä ilmaisissa kuljetuksissa on yksi merkillinen piirre; ”he eivät suostu tullaamaan tätä meidän esittämää lähetystä”! Tämä virallisesta toiminnasta kieltäytyminen on niin ehdotonta, että he epäsuorasti kieltäytyvät viemästä kuormaa jos se pitää tullata.

Miksi he eivät suostu tullaamaan humanitaarista avustuskuormaa vaikka me teemme paperityön heidän puolestaan ja se on kaikille osapuolille maksuton toimenpide??
Mitä etua ja haittaa heillä on toimia näin? (minun näkemykseni asiasta)
– Koska näitä materiaaleja ei ole kirjattu ulkoa Ukrainaan tulleeksi , niin toimituksesta arvokkaimmat paketit todennäköisesti siirtyvät ”kaupalliseen tarkoitukseen”.
– Tällaista ”salakuljetettua” materiaalia myytäessä jää Ukrainan valtio saamatta tullauksen yhteydessä maksettavat maksut ja verot (Ukrainassa on myös meidän ”alvia” vastaava vero yli 20%).
– Ukrainan viranomaisten on vaikea puuttua näiden materiaalien myyntiin ja siitä on vaikea asettaa vastuuseen, koska tullin on vaikea esittää todistusaineistoa, että näitä tuotteita olisi tuotu maahan humanitaarisena apuna.
– Myös haittapuoli on olemassa, eli tullivirkailijalle pitää maksaa rahana käteen, että hän ei ole nähnyt tätä lähetystä, eikä kirjaa sitä maahan tulleeksi.

Miksi pitää ja kannattaa tehdä humanitaarisesta avustuskuormasta vienti-ilmoitus ja suorittaa vastaanottajamaassa tullaus?
– Humanitaarinen avustus kuuluu ”tullietuisuuden ryhmään” ja se on vapautettu kaikista tullimaksuista ja maantie veroista. Näissä lähetyksissä pitää käyttää vienti-ilmoituksessa ”Liiketoiminnan luonteeksi: koodia 34”.
– Tullilaitoksen määräysten mukaan Humanitaarisen avustuksen toimittamisesta ulkomaille pitää tehdä vienti-ilmoitus tullille.
– Miksi vienti ilmoitus on annettava? Tullin info: ”Vienti–ilmoituksen perusteella vientimaan tulliviranomainen muun muassa valvoo,………, kerää ulkomaankaupan tilastoaineistoa, torjuu terrorismia ja kansainvälistä rikollisuutta”.
– Tulli sopimukset ja lainsäädäntö on kansainvälisellä sopimuspohjalla ja jos maahan saapuu lähetys, joka liiketoiminnan luonteeksi on merkitty koodi 34 ja se täyttää merkityt vaatimukset, niin tästä kuormasta ei saa yksikään tulli vaatia minkäänlaisia maksuja. Tällaisessa humanitaarisen avun maahan saapumisesta ja jakamisessa toimii lauseke ”paha palvelee hyvää”, koska tulliviranomainen ei saa mitään maksua (eikä käteistä suoritusta), niin he tehostetusti valvovat, ettei tällaisesta lähetyksestä pääse kukaan muukaan taloudellisesti hyötymään.

Se ajattelutapa, että ”kun vain saadaan Humanitaarisen avun kuorma lähtemään Ukrainaan”, on kaukana oikeasta menettelytavasta. Täytyy huomioida, että materiaalien lahjoittajat ovat luovuttaneet tuotteet humanitaarisena apuna eikä bisnesmiesten myytäväksi! Se että vastaanottaja lähettää muutamia valokuvia joita samoja he toimittavat monille avun lähettäjille ei takaa, ettei kalleimmat paketit ole joutunut tori- tai internettimyyntiin.

Kerron yhden esimerkin: Ukrainalainen äiti jonka poika lähti rintamalle kertoi minulle, että osti pojalleen luotiliivin sotilastarvike kaupasta, koska armeijalla ei ollut antaa uusille sotilaille kaikkea tarvittavaa. Tämä luotiliivi ei ollut tehdasvalmisteinen, vaan jossain Euroopan maassa kotiompelimossa tehty ja kuitenkin laadultaan vaadittavaa/hyvää tasoa. Kokemuksesta väitän, että tämäkin luotiliivi oli talkootyönä valmistettu ja toimitettu merkillä; ”apu Ukrainan armeijalle”, vaan tässä samoin kuin monessa muussakin avustustoimituksessa missä ei tuontitullata koodilla 34, niin se menee paikallisten organisaatioiden kautta myyntiin, eikä saavuta lopullista tarvitsijaa humanitaarisena apuna.

Itse pidän nyt ainoana vaihtoehtona, että kuormasta tehdään asiamukaiset vienti-ilmoitukset (tullauspaperit) ja Ukrainassa ilman välikäsiä on vastaanottajana avustustoimintaan rekisteröity järjestö, sairaala, lastenkoti tai armeija.

Pertti Palomäki Asaria ry toiminnanjohtaja

FacebooktwitterFacebooktwitter